top of page

Kommunikointi, kommunikointi, kommunikointi

Väitämme, että suurin yksittäinen asia joka voi saada videotuotannon loistamaan tai pilata sen totaalisesti on kommunikointi. Ja tässä viitataan erityisesti asiakkaan ja videotoimiston väliseen kommunikointiin.

Tilatessasi videoita saattaa olla, että pelkäät kuulostavasi liian vaativalta jos luettelet kaikki mahdolliset yksityiskohdat. Mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Videotoimisto haluaa nimenomaan kuulla ne kaikki pienetkin yksityiskohdat. Konkreettisten ja näkyvien yksityiskohtien lisäksi meitä kiinnostaa myös ne ei niin näkyvät yksityiskohdat.


Esimerkiksi jos kyseessä on yritysseminaarin kuvaus ja tapahtumassa tarjoillaan tapaksia. Kuvaajalle se näyttäytyy nopeasti katsottuna vain tarjoilulta, mutta sen takana saattaa piillä suuria ja merkittäviä arvoja. Tapakset saattavat edustaa tapahtuman järjestäjälle rentoa tunnelmaa, jolla pyritään erottautumaan fine dining tapahtumista. Ehkäpä tapakset olivat 100% vegaanisia, jolloin vihreät arvot nousevat esiin. Tästä on hyvä kommunikoida etukäteen, jolloin yksittäisen tarjoilun merkitys on selvä myös videotoimistolle. Ilman kommunikointia saattaisi syntyä vain yleiskuvia tarjoiluista, mutta kommunikoinnin kautta tiedämme kuvata yksityiskohtaisia lähikuvia (vihreät arvot) tai ihmisiä rennosti seisomassa ja nauttimassa tapaksista (rento tapahtuma ilman pönöttämistä).


Toinen esimerkki, käsikirjoitetusta videotuotannosta. Asiakas haluaa tilata rock-henkisen videon. Tämä on hyvä briiffi alkuun, mutta me haluamme lisää yksityiskohtia. Mitä tarkoittaa rock kenellekin? Minulle henkilökohtaisesti se tarkoittaa yhtä kuin Led Zeppelin, Black Sabbath ja AC/DC - uskon, että sinulle jotain aivan muuta. Ja loppupeleissä kun keskustelemme rock tyylistä niin voikin olla, että asiakas tarkoitti nopeaa leikkausta ja räiskyvän energian omaavaa esiintyjää. Siksi on oleellista kommunikoida mitä asiakkaan toivomilla attribuuteilla syvemmin tarkoitetaan. Oleellista on myös tietää mistä tarpeesta käsin juuri nämä attribuutit ovat valikoituneet sinun toiveisiin.


Kolmas esimerkki on dokumentaarinen videotuotanto. Kuten tiedämme dokumenttielokuvia on kaikenlaisia. Dokumenttielokuvien kirjolle mahtuu niin pienet ja intiimit, paljon heiluvaa kameraa ja itsensä kuvaamista hyödyntävät dokkarit kuin National Geographicin luomat satumaiset (kalliit) ja näyttävät luontodokkarit. On siis hyvä tarkentaa mitä dokumentaarisuudella tarkoitetaan ja miksi sitä halutaan käyttää ilmaisukeinona? Dokumentteja ja yritysvideoita yhdistää se, että molemmissa käytetään paljon haastatteluja. Kuitenkin dokumenttielokuvassa haastateltava viittaa usein omiin kokemuksiinsa ja haastattelumateriaalia on saatettu kuvata tuntitolkulla. Kun taas yritysvideossa haastateltavan repliikki on ehkä ulkoa opeteltu ja kuvattu 10 minuutissa. Molemmat haastattelutilanteet varmasti pyrkivät aitouteen, mutta vain toinen lopulta yltää siihen. Jos aitous on taustalla oleva toive niin lähtisin tavoittelemaan sitä yritysvideoon muuta kautta kuin haastattelun avulla. Ja jotta tällaisiin pohdintoihin yhdessä päästään niin tämä vaatii jälleen kerran sitä kommunikaatiota.


Mättö Median kanssa asioidessasi sinun ei tarvitse olla vetovastuussa kommunikaatiosta, me video-alan ammattilaisina pidämme huolen siitä, että juuri oikeat yksityiskohdat nousevat esille. Kommunikointi on ollut Mättö Median perustamisesta lähtien meidän vahvuus ja siitä saamme jatkuvasti ylistävää palautetta asiakkailtamme.


Ota rohkeasti yhteyttä jos haluat pohtia yhdessä mahdollista videotuotantoa.


-Alex Fränti / 0400 829 186 tai Alex@mattomedia.fi


Ps. Tässä rockyhtye Led Zeppelinin aiheeseen sopiva biisi:




Comments


bottom of page