Kommunikointi, kommunikointi, kommunikointi
- Aino Mättö
- 3.10.2024
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 24.2.
Väitämme, että suurin yksittäinen asia joka voi saada videotuotannon loistamaan tai pilata sen totaalisesti on kommunikointi.
Ja tässä viitataan erityisesti asiakkaan ja videotoimiston väliseen kommunikointiin.
Tilatessasi videoita saattaa olla, että pelkäät kuulostavasi liian vaativalta jos luettelet kaikki mahdolliset yksityiskohdat.
Mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Videotoimisto haluaa nimenomaan kuulla ne kaikki pienetkin yksityiskohdat. Konkreettisten ja näkyvien yksityiskohtien lisäksi meitä kiinnostaa myös ne ei niin näkyvät yksityiskohdat.
Mättö Median kanssa asioidessasi sinun ei tarvitse olla vetovastuussa kommunikaatiosta, me video-alan ammattilaisina pidämme huolen siitä, että juuri oikeat yksityiskohdat nousevat esille. Kommunikointi on ollut Mättö Median perustamisesta lähtien meidän vahvuus ja siitä saamme jatkuvasti ylistävää palautetta asiakkailtamme.
Kuinka briiffata videontekijät?
Jokainen tietysti tyylillään, mutta tässä alla videontekijän näkökulmasta lista, joka helpottaa hyvän tarjouksen laatimista:
1) Kerro avoimesti paljonko sinulla on budjettia käytettävissäsi.
Luultavasti kilpailutat palvelua, mutta tulet huomaamaan, että eri videotoimistot voivat tarjota samalla rahalla eri asioita. Tämän voi myös esittää hintahaitarina.
2) Kerro meille etsitkö projektiisi luovaa, teknistä vai luovaa ja teknistä osaamista.
3) Julkaisualustat. Jos tiedät jo missä ja miten videota jaetaan niin se auttaa meitä suunnittelussa.
4) Kuka esiintyy videolla? Toivotko videokumppanilta castingia vai hoidatko sen itse?
5) Mahdolliset referenssit. Nämä auttavat tosi paljon!
Esimerkkejä kommunikoinnin tärkeydestä
Ensimmäinen esimerkki käsikirjoitetusta videotuotannosta.
Asiakas tilasi "rock-henkisen mainosvideon yritykselle X."
Tämä on kiinnostava briiffi, mutta me tarvitsemme lisää yksityiskohtia.
Mitä tarkoittaa rock kenellekin?
Minulle henkilökohtaisesti se tarkoittaa yhtä kuin Led Zeppelin, Black Sabbath ja AC/DC - uskon, että sinulle jotain aivan muuta.
Ja loppupeleissä kun keskustelimme lisää rock tyylistä niin asiakas tarkoittikin nopeaa leikkausta ja räiskyvän energian omaavaa esiintyjää.
Onneksi syvennyimme keskustelemaan rock-henkisestä mainosvideosta ja huomasimme, että rock-musiikilla ei ollut mitään tekemistä lopputuloksen kanssa.
Toinen esimerkki on dokumentaarinen videotuotanto.
Kuten tiedämme dokumenttielokuvia on kaikenlaisia.
Dokumenttielokuvien kirjolle mahtuu niin pienet ja intiimit, paljon heiluvaa kameraa ja itsensä kuvaamista hyödyntävät dokkarit kuin National Geographicin luomat satumaiset (kalliit) ja näyttävät luontodokkarit.
On siis hyvä tarkentaa mitä dokumentaarisuudella tarkoitetaan ja miksi sitä halutaan käyttää ilmaisukeinona?
Dokumentteja ja yritysvideoita yhdistää se, että molemmissa käytetään paljon haastatteluja.
Kuitenkin dokumenttielokuvassa haastateltava viittaa usein omiin kokemuksiinsa ja haastateltavaan on syntynyt syvempi suhde ja haastateltava on tottunut kameran läsnäoloon.
Kun taas yritysvideossa haastateltavan repliikki on
ehkä ulkoa opeteltu ja kuvattu 10 minuutissa.
Molemmat haastattelutilanteet pyrkivät aitouteen, mutta vain toinen lopulta yltää siihen.
Jos aitous on taustalla oleva toive niin lähtisin tavoittelemaan sitä yritysvideoon muuta kautta kuin haastattelun avulla.
Ja jotta tällaisiin pohdintoihin yhdessä päästään niin tämä vaatii jälleen kerran sitä kommunikaatiota.
Mättö Median kanssa asioidessasi sinun ei tarvitse olla vetovastuussa kommunikaatiosta, me video-alan ammattilaisina pidämme huolen siitä, että juuri oikeat yksityiskohdat nousevat esille. Kommunikointi on ollut Mättö Median perustamisesta lähtien meidän vahvuus ja siitä saamme jatkuvasti ylistävää palautetta asiakkailtamme.
Ota rohkeasti yhteyttä jos haluat pohtia yhdessä mahdollista videotuotantoa.
-Alex Fränti / 0400 829 186 tai Alex@mattomedia.fi
Ps. Tässä rockyhtye Led Zeppelinin aiheeseen sopiva biisi:

Comments