Miten brändimainontaa mitataan?

Digimarkkinoinnin yksi käytetyimpiä sananparsia lienee brändimainonta ja brändimarkkinointi. Mitä se sitten on? Brändi on koko liiketoiminnan ydin. Tuotteiden takana on aina arvopohja, visio, missio ja tarina. Brändimainonnalla kirkastetaan ja tuodaan esiin edellämainittuja. Pitkäjänteisellä brändimainonnalla voidaan muuttaa ja hallita mielikuvaa koko yrityksestä.


Brändimainonta on siis kannattavaa, mutta ennen kuin siihen ryhtyy kannattaa pohtia oman yrityksen kohdalta tavat, joilla mitataan brändiä ja brändimainonnan vaikutuksia.


Lähtötilanne

Alussa kannattaa kysyä omilta asiakkailta millainen mielikuva heillä on brändistäsi. Kysy myös omien asiakkaittesi ulkopuolelta, jos mahdollista. Asiakaskyselyiden ja oman brändipositioinnin yhteentulemana määrittele millaista mielikuvaa haluat luoda toimintasi ympärille. Haluatko muuttaa kaiken, kirkastaa hieman vai vaan boostata ihmisten tietoisuutta jo olemassaolevasta brändistä.


Tavoite brändimainonnan kampanjalle

Määrittele mitä tavoittelet kampanjoillasi. Liikennettä sivustolle? Liidejä? Seuraajia? Tuotatko koko alaasi hyödyttävää arvosisältöä? Jaatko tietoa tai tietoisuutta? Haluatko lisää sitoutumisia julkaisuillesi? Brändimainonta kannattaa erotella taktisesta mainonnasta, jossa suurin mittari onnistumiselle on konversiot ja suorat kaupat.


Tavoite edellä kohti sisältöjä

Tehdäänkö yksi video, kolme eri kulmalla suunniteltua videota, yhteistyötä vaikuttajien kanssa? Millä alustoilla sisältöjä jaetaan? Instagram, Facebook, Google, Youtube, LinkedIN TV, TikTok vai blogit? Sponsoroidaanko jaettuja sisältöjä vai leviävätkö ne orgaanisesti?


Mittaus

Onnistunut kampanja lunastaa tavoitteet. Sponsoroimalla sisältöjen jakoa eli syöttämällä rahaa Facebookiin / Instaan / Googleen / Youtubeen / LinkedINiin antaa paremman katsauksen kampanjan onnistumisesta kuin pelkät orgaaniset postaukset.

Saat tilastot kampanjatavoitteen toteutumisesta. Kaikkein suurin onnistuminen mitataan kuitenkin sillä, jos ihmiset puhuvat kampanjastasi - silloin sillä on erityisen merkittävä vaikutus. Jotta sisältösi voisi levitä mahdollisimman laajasti kohderyhmällesi on sitä kuitenkin boostattava maksetulla mainonnalla eteenpäin. Klikkausprosentti (CTR) ilmaisee, kuinka suuri osa mainoksesi tai maksuttoman tuotelistauksesi nähneistä ihmisistä on klikannut mainostasi. Tätä lukua on oleellista seurata kriittisesti brändimarkkinointia tehdessämme. Toinen konkreettinen luku on sitoutumisten määrä, jota seuraamalla pystytään indikoimaan onko sisältö ollut vaikuttavaa. Liikenne sivustollasi, uudet tykkääjät, liidit ja pöhinä yrityksesi ympärillä ovat myös merkittäviä mittareita.


Lopulta kuitenkin se voittaa, jolla on eniten resursseja markkinoida omaa tuotettaan / toimintaansa.





4 views0 comments